Standpunten

De BVCNL behartigt de collectieve belangen van de leden in diverse dossiers en handelt daar op actieve wijze naar. Hieronder vind je de voornaamste standpunten. Nieuwsgierig naar standpunten over andere De BVCNL behartigt de collectieve belangen van de leden in diverse dossiers en handelt daar op actieve wijze naar. De BVCNL is de stem van de branche en daardoor gesprekspartner van de politiek en overheidsinstanties. Daarnaast werkt de vereniging onder meer samen met andere Europese brancheorganisaties.

Hieronder vind je de voornaamste standpunten. Nieuwsgierig naar standpunten over andere onderwerpen? Neem dan gerust contact met ons op via info@bvcnl.nl.

Wet- en regelgeving 

Wet- en regelgeving is een belangrijk speerpunt voor de BVCNL. We monitoren ontwikkelingen op nationaal en internationaal niveau die op enigerlei wijze van invloed is op de cadeaukaarten branche. 

Wij vinden wet- en regelgeving en dan met name de veranderingen waaraan deze continue onderhevig zijn, van cruciaal belang voor de collectieve belangen van onze leden. Bepaalde cases in de wet- en regelgeving hebben wellicht geen invloed op individuele leden, maar zijn wel bepalend voor de branche als collectief om invulling aan onze visie te kunnen geven. De BVCNL neemt dan ook alle wet- en regelgeving die van toepassing is op onze branche en haar leden serieus. De branchevereniging zal zoveel mogelijk pro-actief en daar waar het niet anders kan, reactief, de dossiers tot zich nemen om daar actief een lobby op uitvoeren. Doelstelling is altijd onze visie uit te dragen, waarbij we streven naar een professionele en transparante markt waarin al onze leden gelijke kansen hebben om succesvol te zijn. 

  • Betalingsverkeer
    Cadeaukaarten zijn geen betaalmiddel en horen daarom niet onder de Payment Services Directive te vallen. Cadeaukaarten zijn een laag risico-product, die een gemaximeerde waarde kennen, die niet opnieuw opgeladen kunnen worden, waarmee geen P2P-betalingen gedaan kunnen worden en waarmee je geen geld uit een geldautomaat kunt halen. 
    Op dit moment vallen elektronische geld cadeaukaarten onder de PSD2 (en de toekomstige PSD3 en PSR). De PSD is bedoeld om innovatie en concurrentie op de betaalmarkt te bevorderen, maar werkt juist belemmerend voor de cadeaukaartenbranche. 

Officiële doelstelling: Het doel van de PSD was om de pan-Europese concurrentie en deelname aan de betalingsindustrie, ook van niet-banken, te vergroten en om een ​​gelijk speelveld te creëren door de consumentenbescherming en de rechten en plichten van betalingsaanbieders en -gebruikers te harmoniseren.

  • Witwassen
    Dit onderwerp valt voor de BVCNL onder Financiële integriteit. Het bestrijden van witwassen van geld en de financiering van terrorisme is een belangrijk thema voor de BVCNL. Zo zet de brancheorganisatie zich in voor het verbeteren van maatregelen hiertegen en het adequaat optreden tegen mogelijke nieuwe dreigingen. De risicobeperkende maatregelen die met name door de uitgevers van e-geld zijn genomen, hebben op doorslaggevende wijze bijgedragen tot het voorkomen van het misbruik van e-geld. Hierdoor kunnen de risico’s van het gebruik van e-geld voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme als zeer laag kunnen worden geclassificeerd. 

Kennisuitwisseling 

In de missie spreken we over collectiviteit. Wij vinden (gelijke) kansen voor al onze leden belangrijk, zodat er een zo eerlijk mogelijke vorm van gezonde concurrentie mogelijk is. Dit helpt om de markt verder te ontwikkelen en te professionaliseren. De BVCNL is de autoriteit op het gebied van kennis van de markt en zal alles wat binnen haar macht en invloedsfeer ligt doen om deze kennis beschikbaar en bereikbaar te maken voor haar leden. Dat kan in de vorm van onze BVCNL-marktrapportage, maar ook door informatie die de BVCNL opdoet actief te delen met haar leden. Uiteindelijk gaat het om ‘metrics that matter’. De BVCNL wil dan ook actief in contact staan met haar leden om te leren waar de informatiebehoefte ligt en hoe we hier nog meer invulling aan kunnen geven. 

  • Fraudepreventie
    Dit onderwerp valt voor de BVCNL onder Financiële integriteit. Fraude met cadeaukaarten zijn een doorn in het oog van de branche. Het is voor zowel de consument als de uitgevers van de cadeaukaart vervelend en schadelijk. De BVCNL heeft een leidraad fraudepreventie opgesteld en beschikbaar gesteld aan haar leden. Hierin staan maatregelen beschreven die verschillende partijen en verschillende schakels in de keten kunnen toepassen om de kans op fraude te verkleinen. Daarnaast is een fraudemeldpunt waar leden (pogingen tot) fraude kunnen melden en zo andere marktpartijen te informeren over actieve fraudeurs. Inmiddels hebben deze maatregelen geleidt tot een sterke verminderingen van het aantal fraudegevallen in de branche. Binnen het totaal van transacties met cadeaukaarten is het aantal geslaagde pogingen tot fraude nihil.  

Vertegenwoordiging 

De BVCNL hecht belang aan een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de branche en al haar leden. Van actieve benadering van media en pers op dossiers die zowel positief als negatief van invloed zijn op het imago van de branche tot juist reacties op vragen van deze zelfde media en pers. Maar ook in de lobby naar overheden of het nu gaat om lokale, nationale of internationale dossiers. De BVCNL is er van overtuigd dat een vertegenwoordiging vanuit het collectief zorgt voor een sterke positie richting stakeholders, pers, media en overheden. 

Verbinding 

De BVCNL hecht veel waarde aan verbinding en contact binnen onze branche. We dragen bij aan een omgeving waar onze leden elkaar kunnen ontmoeten, van elkaar kunnen leren. Een omgeving waar het mogelijk is om kennis uit te wisselen en samenwerkingen aan te gaan. Een omgeving waar we enthousiasme en het plezier van ons werk en onze successen met elkaar kunnen delen.

BVCNL-lidmaatschap

BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland is de organisatie voor stakeholders in de Cadeaukaart en belevenissenmarkt. De Vereniging vertegenwoordigt de belangen van de partijen in een markt die de laatste vijf jaar een dubbelcijferige groei kent.

Inschrijven nieuwbrief