De branche is zeer divers. De totale markt bedraagt zo’n 1,9 miljard euro per jaar. Binnen de noemer cadeaukaarten kan er onderscheid worden gemaakt tussen cadeaukaarten en belevenisboxen.
Cadeaukaarten vertegenwoordigen een waarde die naar eigen wens besteed kan worden in een keer, of in meerdere keren. Het bedrag van iedere besteding wordt van de waarde op de cadeaukaart verminderd, tot er geen geld meer op de kaart staat. Meestal worden producten gekocht van een cadeaukaart. Cadeaukaarten geven de ontvanger een grote vrijheid in maken van de keuze waarvoor hij of zij de cadeaukaart gebruikt.
Een belevenisbox is een kaart die ingewisseld kan worden voor een belevenis (arrangement) en kan slechts eenmaal besteed worden. Een belevenisbox vertegenwoordigt een bepaalde waarde die besteed kan worden aan bijvoorbeeld een bepaald diner, een geselecteerde theatervoorstelling of een overnachting.
Daarnaast zijn er cadeaukaarten met een brede bestedingsmogelijkheid en cadeaukaarten die bij een of een beperkt aantal winkels besteed (verzilverd) kunnen worden. Door deze verschillen zijn is ook verschillende wetten van toepassing op cadeaukaarten. Zo wordt de eerste groep gezien als elektronisch geld (emoney) met alle bijbehorende strikte regels. De tweede groep kent minder beperkingen omdat er geen geldverkeer tussen verschillende bedrijven plaatsvindt.
Voor de consument is een cadeaukaart een cadeautje. En dat moet ook zo blijven. Maar er gaat een hele wereld schuil achter de Nederlandse cadeaukaart. De BVCNL is daarin het kenniscentrum en een vraagbaak voor marktpartijen en stakeholders binnen en buiten de branche. Niet in de laatste plaats voor de overheid.