Bij de BVCNL zijn verschillende meldingen van fraude binnengekomen. Daarom vragen wij wederom uw aandacht hiervoor. Bent u geconfronteerd met fraude? Doe aangifte bij de politie en meld het ons en de Fraudehelpdesk.
Telefonische fraude
Winkels worden gebeld met de vraag cadeaukaarten te activeren en de kaartnummers door te geven. Vaak worden storingen op het hoofdkantoor van de retailer, distributeur of kaarthoudende partij als smoes gebruikt. Instrueer – indien van toepassing – medewerkers op de winkelvloer dat ze altijd de telefoonverbinding gelijk verbreken en contact opnemen met het hoofdkantoor. Het telefonisch opvragen van codes wijst altijd op fraude. Dergelijke fraude is onomkeerbaar en niet restitueerbaar.
Fraude per mail (spoofing)
Consumenten worden per mail benaderd met de mededeling dat zij iets gewonnen hebben of iets kunnen winnen. Fraudeurs nemen daarvoor de look & feel van bijvoorbeeld uw organisatie over. Wanneer een consument klikt op een link in de mail kan zijn computer besmet worden met een virus of wordt gevoelige informatie ontfutseld. Dit doen fraudeurs uit ‘uw naam’ en daarom is het ook voor u schadelijk.
Fraude via websites
De afgelopen periode is er een toename in het aantal frauduleuze handelingen rondom saldocheckers. Het is daarom van belang de veiligheidsmaatregelen rondom uw saldocheck te controleren en waar nodig te actualiseren. Het advies is:
- Beveilig de saldocheck altijd met een reCAPTCHA
- Beveilig de saldocheck altijd met een securitycode
- Geef altijd een neutrale foutmelding