Van een feestelijke stemming is de afgelopen maanden geen sprake geweest in de cadeaukaartenbranche. Maar saai was het allerminst. Tal van initiatieven werden ontwikkeld; uit nood of uit goedheid geboren. De branche toont (veer)kracht. En daar dragen wij allemaal aan bij.
Een belronde langs de BVCNL-leden leerde dat de coronatijd een tijd van uitersten is geweest. De omzet van enkele marktpartijen of cadeaukaarten kwam nagenoeg tot stilstand doordat de overheid de deur op slot draaide van onder meer restaurants, hotels, bioscopen en sauna’s. En veel cadeaumomenten verdwenen door het niet vieren van verjaardagen en visite die niet langs mocht komen. Anderen sponnen onbedoeld garen bij de situatie. Want wat doet een consument als hij noodgedwongen thuis zit? Inderdaad, zijn geld online uitgeven. En hoe. Het aantal activaties van digitale cadeaukaarten liet in april een groei zien van maar liefst 236% ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor.
Gelukkig is de teneur in de branche sinds juni een stuk positiever, zo laten jullie weten. Hoewel organisaties nu nog lang niet allemaal zwarte cijfers schrijven, is de stijgende lijn te pakken. Omzetten stijgen en de verdeling van de koek nivelleert steeds verder naar de pre-corona situatie.
Dit positieve gevoel werd onder meer aangejaagd door partijen die weigerden stil te gaan zitten. Zij ontwikkelden diverse initiatieven. Van het uitdelen van cadeaukaarten aan zorgmedewerkers tot het doneren van omzet aan goede doelen en het ontwikkelen van cadeaukaarten voor bedrijven in nood. Hoewel hard getroffen zetten zij hun beste beentje voor zonder daar zonder zelf (al te veel) beter van te worden. Niet dat me deze ontwikkeling mij verbaast overigens. Van partijen die iedere dag consumentgericht denken en werken kun je dit nu eenmaal verwachten.
Vanzelfsprekend heeft ook de BVCNL de afgelopen tijd niet stil gezeten en werden activiteiten mede door corona gedreven. Zo is de marktrapportage cadeaukaarten waarmee verkoopcijfers per dag gemonitord kunnen worden sterk doorontwikkeld en zijn nieuwe mogelijkheden geïmplementeerd. Het resultaat wordt tijdens de ALV op 24 september gepresenteerd. Verder is met een persbericht over verlengde geldigheid cadeaukaarten positieve aandacht gegenereerd in diverse media. En is gestart met de voorbereidingen op een consumentencampagne waarin BVCNL-leden de schouders gezamenlijk onder de branche zetten om zowel de omzet als het imago een boost te geven. Een initiatief waar tijdens de belronde louter positieve reacties op kwamen. De eerste versie van de campagne presenteren wij tijdens de ALV. Om jullie mee te nemen in het concept en gezamenlijk de richting vast te stellen. Want de branche dat zijn we samen. Naast elkaar en niet tegenover elkaar. Daar verandert corona helemaal niets aan.
René de Wit