De markt voor cadeau- en belevenissenkaarten is in Nederland naar schatting € 1,5 miljard groot. Er zijn nog geen officiële marktcijfers over de branche bekend. Daar werkt de BVCNL in de vorm van de Marktrapportage Cadeaukaarten Nederland op dit moment aan.
Ontwikkelingen
Een verjaardag is en blijft voor mensen een belangrijk moment om een cadeaukaart te vragen of te kopen. Maar ook als eindejaarsgeschenk is de cadeaukaart populair. Sterker nog: het is momenteel het populairste eindejaarsgeschenk onder werknemers. Het overgrote deel van alle cadeaukaarten wordt in een fysieke winkel gekocht.
Voor bijna de helft van cadeaukaartkopers is “leuk om te geven” het belangrijkste aankoopmotief voor het aanschaffen van een cadeaukaart. Nederlanders vragen ook steeds vaker om een specifieke cadeaukaart als geschenk. Inmiddels doet 1 op de 5 dat.
Bij het kiezen van een cadeaukaart wordt vooral gelet op het aantal bestedingsmogelijkheden en het aanbod van locaties waar de cadeaukaart ingeleverd kan worden. Ook blijkt de geldigheidsduur van een cadeaukaart belangrijk bij het maken van een keuze.
Termen
Cadeaukaarten
Dit zijn de moderne plastic versies van papieren vouchers. Er zijn cadeaukaarten waarmee je producten kunt afnemen bij een leverancier, retailer of dienstverlener. Daarnaast zijn er de zogenaamde belevenissenkaarten. Hiermee kan voor de waarde van de kaart bijvoorbeeld een hotelovernachting, diner of activiteit worden geboekt bij een van de aangesloten partijen. In Nederland kennen we zogenaamde ‘closed loop’ en ‘open loop’ cadeaukaarten:
Closed loop
De meeste cadeaukaartprogramma’s voor retailers zijn ‘closed loop’. Ditbetekent dat de uitgever van de kaart, de kaart ook inwisselt. U kunt het geld op de kaart nergens anders uitgeven dan bij de winkel of de webshop van de uitgevende partij.
Open loop
Een ‘open loop’-kaart is een kaart die kan worden uitgegeven bij een aantal verschillende, deelnemende partijen. De consument kan dus zelf kiezen bij welke aangesloten partij hij de waarde van de cadeaukaart inwisselt.
Prepaid-kaarten
Dit is een overkoepelende term die verwijst naar alle kaarten in de prepaidmarkt. In tegenstelling tot creditcards, zijn prepaid-kaarten vooraf geladen met een waarde en kunt u alleen tot die waarde uitgeven. Dat wil zeggen dat u geen tegoed krijgt dat u later kunt afbetalen. Net als cadeaukaarten omvat de markt voor prepaidkaarten onder meer ook openbaar vervoer, telefonie en gaming.